Saturday, February 7, 2009

Masak-masak bersama Cheff

Hari ni kitorg x kuar mn2..just dduk rumah je..so macam biasa aku buat kerja2 harian sebagai seorang isteri..(insyaallah ibu coming soon..) pagi buat sarapan, basuh baju,masak...pagi tadi aku buat sarapan simple je...nasi goreng kampung...sbnrnya hubby aku suka mkn kuih2 tradisional..tp aku bab kuih2 ni lemah skit..klu bab masak2..mmg favourite aku...nasib hubby aku x kisah sgt...tp aku nk kene belajar juga buat kuih2 ni...teringin gak cam org lain segala2nya tau...tgh hari ni aku masak ayam masak cili api, tumis ikan masin ngn cili api, & paling aku suka sambal wok...korg mesti tertanya2 sambal apa tu...???? dia lebih kurg cam sambal belacan..tp sambal wok x pkai belacan...klu korg nk tau cmner nk buat...aku leh storykan...kot2 korg teringin nak buat...mmg sedap giler mkn panas2 ngn nasi...ermmmmmmmmmmm..sehingga menjilat jari....cara buat dia senang je...

Bahan2:

1) Cili api ( ikut kepedasan masing2 )
2) Bawang
3) Ikan bilis ( goreng tanpa minyak )

Senang x bahan2 dia.................
Cara nk buat senang je....cili api ngn bawang di wapkan atas nasi yg separuh nk masak....( korg kene tgk2 nasi..rasa2 cam nk kering..cepat2 letakkan atas nasi tu...tp msti letak cili + bawang tu dlm pinggan baru letak atas nasi tu....smntara nk tggu cili + bawang tu tengah wap...korg goreng ikan bilis tanpa minyak tau....smpi nk kekuningan....selepas cili + bawang di wap...tumbuk semua2 bahan smpi ikut suka..nk halus ke @ x nk halus sgt ke pun bole....lepas tu masuk garam & serbuk perisa....
bole lh hidangkan ngn nasi pana2......ermmmmmmm msti sedpppppp giler...
aku lagi suka mkn sambal wok tu ngn nasi je,.baru terasa kepedasan nya....msti meleleh peluh pd sesiapa yg x tahan pedas..mkn ni sbnrnya dr keturunan mak aku..keturunan minang..nama sambal ni panggilan wok..dr perkataan wap tp org minang sebut wok........Good luck pd sesiapa yg nk try....^_^


Ni lh dia sambal wok...sedappp

0 comments: